Friday, July 31, 2009

Masrep mati lemas

Nama aku Masrep, aku masih ingat ketika itu aku masih kecil lagi ayahku mengajar aku berenang. dia menolakku kedalam kolam yang aku rasa dengan niat dan pengetahuan yang aku akan automatik reti berenang. Ketika itu aku lihat kolam itu sudah ramai anak2 kecil seperti aku maka aku kira mungkin kolam ini memang disediakan untuk anak2 kecil berenang. Ternyata jangkaanku meleset.

Aku pun mula meniru aksi, cara dan gaya mereka berenang. Renanganku seperti titik lukisan kecil diatas kanvas putih yang mula digerakan tak tentu arah untuk menjadikan konon nyer lukisan abstrak. Diawal renanganku aku fikirkan aku boleh berjaya sehinggalah kepala ku terhantuk sebuah pelampung yang agak kenyal dan aku rasa itulah detik bermulanya pengakhiran hayatku.

Ketika aku sedar, badan ku telah pun hilang rupa bentuknya. aku sudah mula mengelembung. badanku telah pun bertukar warna dan aku dapati aku telah tersumbat pada satu tiub. mungkin itulah sebabnya sampai sekarang aku masih belum dijumpai.

Dan akhirnya, setelah butir pasir bertukar arah berjuta2 kali, aku dijumpai. Aku dikeluarkan dari tiub itu. Namun setelah bentuk badan ku yang mengelembung dan betukar bentuk itu, aku gagal dikenal pasti. Oleh sebab2 tertentu aku ditagkan dengan nama Borhan bin Zainol.

1 comment: